Przesyłając nam swoje sugestie masz wpływ na wygląd i zawartość serwisu.

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Type the characters you see in this picture. (verify using audio)
Type the characters you see in the picture above; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.

Dodaj ogłoszenie Zapytaj eksperta

Jesteś tutaj

Dieta dla seniora

Specjaliści alarmują: starsi ludzie nie dbają o właściwą dietę. Niekorzystne przyzwyczajenia, ograniczona sprawność, a także bieda powodują, że seniorzy źle się odżywiają. – Powinniśmy dbać o to, co jedzą nasi rodzice, a przede wszystkim – czy jedzą regularnie – radzi prof. Tomasz Grodzicki, geriatra, konsultant krajowy ds. geriatrii i ordynator Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Co jedzą seniorzy

 
Błędy żywieniowe starszych ludzi są bardzo różne. Niektórzy seniorzy jedzą za dużo i niezdrowo – wysokokaloryczne posiłki i brak ruchu prowadzą w ich przypadku do otyłości, która jest bardzo niebezpieczna dla zdrowia. Inne osoby w starszym wieku jedzą za mało i za rzadko. Nie dostarczają organizmowi właściwej ilości składników odżywczych, narażają się na ich poważne niedobory, co również prowadzi do wystąpienia poważnych schorzeń.
 
– Ciągle spotykamy się z przypadkami niedożywienia seniorów. Osoby starsze, jeśli mieszkają same, nie bardzo chcą już sobie gotować albo sprawia im to trudność. Przynajmniej trzy razy w tygodniu należy zjeść ciepłe danie, a nie poprzestać na tym, co najprostsze w przygotowaniu, czyli na chlebie z masłem czy nawet z wędliną – podkreśla prof. Grodzicki.
 
Niektórzy seniorzy jedzą niezdrowo także z prozaicznego powodu – ze względu na biedę. Na zakupach do koszyka wkładają najtańsze produkty. – A co jest tanie? Oczywiście tłuste mięso, słonina, ziemniaki, mąka, chleb – wymienia prof. Andrzej Milewicz, kierownik Kliniki Endokrynologii, Diabetologii i Leczenia Izotopami Akademii Medycznej we Wrocławiu, prezes Polskiego Towarzystwa Endokrynologicznego.
 

W wieku starszym lepiej zrezygnować z soli

 
Poważnym błędem żywieniowym wielu starszych ludzi jest nadużywanie soli w kuchni. Tymczasem przyprawa ta jest jednym z głównych wrogów osób cierpiących na nadciśnienie.
 
– Generalnie połowa Polaków jest w niewielkim stopniu wrażliwa na sól. Jeśli taka osoba nawet przyswoi za dużo soli, to w większości ją… wysiusia. Natomiast dla drugiej połowy Polaków sól jest znacznie bardziej szkodliwa: im większe jej spożycie, tym wyższe ciśnienie skurczowe i rozkurczowe – ostrzega dr hab. med. Tomasz Zdrojewski z Katedry Nadciśnienia Tętniczego i Diabetologii Gdańskiej Akademii Medycznej, przewodniczący Komitetu Epidemiologii i Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk. Jak zaznacza specjalista, w Polsce spożycie soli często jest uzależnione od poziomu zamożności. Osoby uboższe używają jej więcej i tym samym narażają się na wystąpienie poważnych problemów zdrowotnych. 
 

Odpowiednia dieta dla osoby starszej

 
Czy istnieje uniwersalna dieta odpowiednia dla każdego seniora? Raczej trudno taką wskazać. Starsi ludzie często przecież zmagają się z różnymi schorzeniami, które wykluczają spożywanie niektórych potraw. – Żywienie wiąże się też z psychologią każdego z nas, dlatego nie ma uniwersalnych odpowiedzi, jak się zdrowo odżywiać. Celów powinno być więc kilka. Warto na pewno – udowodniono, że może to przedłużyć życie, a z pewnością podnieść jego jakość – obniżyć poziom cholesterolu, zmniejszyć spożycie soli i obniżyć per saldo spożycie kalorii. Wszystko to, razem wzięte, musi przynieść dobre efekty – twierdzi dr hab. med. Zdrojewski. 
 
Zdaniem specjalisty za najlepszą dietę powinna uchodzić śródziemnomorska, bazująca na częstym spożywaniu warzyw i owoców (najlepiej po kilka porcji dziennie), ryb i białego mięsa oraz unikaniu wieprzowiny. Warto namówić starszego rodzica do takich korzystnych zmian w diecie. Czasami jeszcze lepszym pomysłem, zwłaszcza w przypadku chorych seniorów borykających się z problemem otyłości, jest wizyta u dietetyka. 
 
– Mądre gospodarowanie dietą to nie tylko jednorazowa wskazówka lekarza: „Proszę mniej jeść” albo: „Proszę nie jeść tego czy tamtego”, tylko żmudny proces rozpisania diety z kilku ostatnich dni, liczenie kalorii. Trzeba też w ten proces zaangażować osobę zainteresowaną. Powinno odbyć się przynajmniej jedno, a nawet dwa spotkania z pacjentem, podczas których należy przekazać odpowiednie rekomendacje. Osoba z zaleceniem diety musi czuć się zmotywowana do jej przestrzegania – tłumaczy dr hab. med. Zdrojewski.Odżywianie powinno być odpowiednio dobrane, aby zapobiegać najczęstszym chorobom wieku starszego.

Podobne artykuły

Komentarze

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Type the characters you see in this picture. (verify using audio)
Type the characters you see in the picture above; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.